Nieuw Nickerie en Guyana - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van pim vreeze - WaarBenJij.nu Nieuw Nickerie en Guyana - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van pim vreeze - WaarBenJij.nu

Nieuw Nickerie en Guyana

Door: Pim

Blijf op de hoogte en volg pim

20 Februari 2006 | Suriname, Paramaribo

Op het laatste moment hebben Ronnie en ik vrijdagavond besloten om naar Nickerie te gaan.
Vrijdag hebben we gevraagd hoe laat de staatsbus gaat. Het busbedrijf vertelde ons dat deze op zaterdagochtend om kwart over 5 zou vertrekken. Dit omdat er vele Surinamers in het weekend er even tussenuit willen. Dus we komen ’s ochtends zonder Surinaams of Brabants kwartiertje op tijd aan om mee te gaan met de grote bus.
Maar na even gewacht te hebben vertelde ze ons dat er in het weekend helemaal geen staatbussen rijden.
Lekker is dat…echte ambtenaren.
Vervolgens zijn we naar een andere opstapplaats gelopen en hebben we daar een kleine bus (waar ze zo’n 30 mensen in gepropt krijgen) gepakt. Voor SRD 13,10 ben je aan de andere van Suriname. Een tocht van vier uur lang en je kunt je hoofd niet opzij leggen, want dan lig je op iemands schoot.
In de stad NN aangekomen, geheel in het westen van Suriname, hebben we Ravien gebeld met de verrassende mededeling dat we in Nickerie zitten. Ravien is een kennis uit Oisterwijk, waar hij nu voor drie jaar woont. Hij was op familiebezoek voor 6 weken. Ravien zei dat ie er meteen aan zou komen. Na een wandeling door de stad zijn we naar zijn huis gegaan, waar we kennis gemaakt hebben met zijn familie. Hier hebben we meteen de sfeer geproefd van het zeer gastvrije leven in Nickerie. Er werd ons een typisch Surinaamse lunch voorgeschoteld en we hebben er dus heerlijk gegeten.
Vervolgens zijn we met z’n drieën op illegale wijze naar Guyana gegaan. Dit om veel tijd en geld te besparen. We zijn met een klein bootje vanaf de zeedijk overgestoken. Er werd ons verteld dat als je zou worden aangehouden moet je net in het water gaan staan. De rivier is namelijk van Suriname en de politie kan je daarom niks maken.
Aangekomen in Springlands hebben we de sfeer mogen proeven van het vierde land waar ik ben geweest deze stage. De Engelse taal, de typische taxi’s (gemaakt van hout), het bier, de vele ezels, de duizenden dollars en nog veel meer waren de mooie indrukken die we kregen van Guyana. Een wandeling door het stadje en een bezoek aan de markt waren zeker de moeite waard.
De mensen zijn er vriendelijk en zeer direct. Een vrouw op de markt vroeg bijvoorbeeld aan Ronnie, die aan het kijken was naar haar kraampje… Do you want to shop me?
Na een aantal lekkere biertjes zijn we met volle vaart over het wilde water van de rivier terug gegaan naar Suriname.
Hier zijn we op zoek gegaan naar een hotel en we besloten, na een korte nachtrust te hebben gehad, om een korte siësta te houden voor het avondeten. We lagen 19.00 even op bed en we hadden de wekker gezet op half negen. Echter onze wekker was Ravien die ons om 00.30 belde…
Hij vroeg zich af hoe het met ons ging, want hij had niks meer van ons gehoord.
We hebben ons aangekleed en we waren klaar voor het uitgaansleven van Nieuw Nickerie. Dat moest je gezien hebben als je hier was geweest. We hadden wel erg veel honger en we vroegen daarom aan de nachtwaker van het hotel of er ergens iets van shoarma te krijgen was. Nee, alles is dicht. Wacht maar…ik maak wel even wat saoto-soep. Deze ging er goed in.
Vervolgens bracht de nachtwaker ons even weg naar de disco, aangezien er geen taxi te bekennen was.
Zappelin binnenkomend viel het een beetje tegen. Er waren welgeteld tien mensen. Maar desalniettemin hebben we ons prima vermaakt.
Om vier uur dachten we maar weer richting hotel te gaan. We liepen naar buiten en in plaats van dat er taxi’s voor de deur staan zagen we alleen een politiewagen aankomen rijden. Ik hield hem aan en vroeg of ze niet toevallig naar het centrum gingen.
Dus zo gingen we achter in de pick-up van de politie richting ons bedje.
De volgende dag zijn we na het ontbijt door Ravien en zijn zusje opgehaald en gebracht naar de dierentuin van Nickerie. Dat moest ik natuurlijk nog wel even gezien hebben.
En na dit bezoek heb ik toch weer wat meer waardering gekregen voor de Paramaribo ZOO. In deze kleine dierentuin vonden we namelijk hele kleine hokjes, veel alleen geplaatste dieren, waterdieren zonder water, geen klimmaterialen, etc.

Zo, het was een super weekend en mooi dat Ravien nog wat tijd voor ons kon vrijmaken.

Nog maar ruim twee maanden en ik ben weer bij jullie… (gaat toch best snel he?)
Maar juich niet te hard…want ik heb al een baan aangeboden gekregen!

Vele groeten en hou je taai!!

PS. Koen en Floortje, van harte proficiat! Ik vind het heel verrassend en leuk dat jullie gaan samenwonen. Ik wens jullie er veel plezier en eerst nog even lekker klussen. Ik vind het wel aardig dat jullie niet op mij gewacht hebben. ;) Al had ik natuurlijk graag willen helpen hoor..
Geniet ervan!

En pap in Spanje geweest? Gelukt met de bomen, komt er weer een volle lading aan?
Ik wacht in spanning het kaartje vanuit Spanje af ;):P haha…
www.olijfboom.com (aangezien mijn site meer bezoekers kent dan deze…)

By the way
Vandaag heb ik een uur rondgereden op mijn scooter door de stad met een aap in een kooitje op mijn schoot richting de bossen. De aap was gevangen in de dierentuin, omdat hij schade aanrichte in de keuken en het kantoor. De uitzetting is geslaagd, maar ook weer niet. Onderweg rende een hele grote Sapakara (hagedisachtige) op mij af. Een harde klap en na wat gekruip was ie dood. Het eerste dier in mijn leven dat ik dood rijd. Maar vandaag was het toch een rotdag.
Op de dierentuin willen ze me niet meer weg hebben, haha.
Een dierenverzorger heeft al ontslag genomen en de ander is het van plan. Iedereen loopt weg. Maar de entree inkomsten zijn een stuk hoger nu, aangezien het niet meer de zak in gaat van de barbeheerder.

  • 20 Februari 2006 - 22:05

    Wil:

    Hou je belevenissen goed bij. Dat je het uithoudt in de Zoo. Van Evelyn begrepen dat het welzijn van de dieren daar armzalig is. En dan zelf ook nog een dier doden, foei toch. Wel weer het nodige op zo'n weekendtrip ervaren. Wat dat betreft is het in ons kikkerlandje wel saai. Je neemt de bus, trein of auto en in 999 keer van de 1000 kom je precies waar je naar toe wilt. Niks opwindends aan. Geniet ze en pas je goed op Evelyn?

  • 22 Februari 2006 - 10:31

    Tante Inge:

    hoi pim, zo te lezen gaat het goed met je, je beleeft heel wat, maar dat is ook leuk zo gaat de tijd snel en de ervaring kan niemand je mer afnemen.
    hier in leiden gaat het goed althans de de griep waar de meeste nederlanders last van hebben is bij mij behoorlijk toe geslagen, heb zelfs een week niet gewerkt nu dat is heel wat maar naar drie weken kan ik er nog niet over heen komen, maar veel mensen die de hoge koorst hebben gehad schijnen er last van te hebben.
    het is hier bitter koud een flinke oosten wind dus geniet maar van de warmte. maar ome wim kijkt er al weer naar uit dat de caravan weer op staat. pim het gaat je goed liefs tante inge oom wim

  • 23 Februari 2006 - 11:18

    `t Boerderijtje:

    heeejjj...pimmie,
    Zo te zien gaat alles lekker!
    Nog een plezierige tijd,
    maar dat zal wel lukken met al die lingerie party`s!!!
    ( Misschien iets om bij `t Boerderijtje te organiseren?!)
    Heel veel groetjes van
    Harm en bijna echtgenote Birgitte (!) en een dikke zoen van daan en Guus!

  • 23 Februari 2006 - 12:22

    Jessie En Theo:

    Wat een verhaal weer!!
    Je maakt zo eens wat mee. Maar je hebt gelijk want nu ben je in de buurt en moet je zoveel mogelijk bekijken en meemaken. Het is hier bijna Carnaval en we bereiden ons geestelijk vor op een weekje vakantie. Floor en Koen zijn druk bezig met de voorbereidingen voor de grote verhuis. Koen is z'n kamer in Breda inpakken en hoopt van het weekend zijn spullen te verhuizen naar Oisterwijk.
    Wat zullen we een hoop ruimte krijgen in de kasten en wat zal ik moeten wennen aan kleine porties koken!! Verder vind ik het heel leuk voor hen.
    Geniet jij nog maar even van de goede temperaturen enzo want hier is het bibber koud en is zelfs een wollentrui niet bestand tegen de koude wind.
    Veel groeten en tot schrijfs
    Jessie

  • 24 Februari 2006 - 20:48

    Prisma:

    hey! even een groet van je huisgenootje! ik wens je nog heel veel plezier en succes en het komt allemaal goed! tot straks bij het eten...

    groetjes van prisma

  • 24 Februari 2006 - 21:07

    Flien:

    Hey homie, dank je wel voor gisteren... We gaan snel weer samen pannekoeken bakken...

    xxx

  • 03 Maart 2006 - 08:17

    Tante Elly:

    dag Pim,
    Wat een belevenis voor je> Zou best even op bezoek willen komen. Wij kunnen nu je reis volgen op internet. De verjaardag van oom Eric vieren wij in de orangerie. Jammer dat je er niet bent. Geniet nog maar van je werkvakantie. Liefs Elly en Eric

  • 05 Maart 2006 - 12:09

    Marga:

    Ha die Pim, hoorde van Rob dat jullie lekker bijgekletst hebben via sky.... (weet niet meer hoe het heet alleen dat dat helemaal gratis is). Rob zal zorgen dat ze bij jou thuis dit ook snel kunnen gaan doen. Ben gisteren ook ff bij jullie geweest, borreltje gepakt, was gezellig. Met de schapen gaat het nog steeds goed, degene die wel eens de benen neemt is de jongste, dus niet juffrouw de Vreeze zoals jij dacht. Maar ze blijft wel in de buurt en ze kan niet echt heel ver weg lopen. ´s Nachts blijven ze in nachtverblijf anders krijg ik nog ruzie met de buren.... Ze gilt nl de hele buurt bij elkaar als ze niet meer terug kan.
    Nog veel plezier en succes daar, groetjes Marga

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

30 April 2006

Terugrr

10 April 2006

Raleighvallen

05 April 2006

Nieuw datum terugkomst

25 Maart 2006

LET OP!

17 Maart 2006

HOLI PHAGWA
pim
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1355
Totaal aantal bezoekers 39328

Voorgaande reizen:

02 November 2005 - 02 November 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: