‘Doorsneeweek’ - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van pim vreeze - WaarBenJij.nu ‘Doorsneeweek’ - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van pim vreeze - WaarBenJij.nu

‘Doorsneeweek’

Door: Pim

Blijf op de hoogte en volg pim

19 December 2005 | Suriname, Paramaribo

Zo even een bericht(je) van mij. De laatste anderhalve week heb ik eigenlijk niet veel gedaan.
Bij de dierentuin ging het afgelopen week iets beter. Zo heb ik de plaatselijke scouting club gevraagd of ze enkele dagen willen helpen met eerst het afbreken van oud hekwerk en vervolgens met het plaatsen van een nieuwe.
Dat wilden ze doen en was dus goed nieuws. De samenwerking met mijn begeleider is alleen wat minder. Zo kan ik wel offertes aanvragen, maar hij laat niet weten of het OK is.
Ik mis eigenlijk echt een videocamera. Dan zou ik kunnen vastleggen hoe het er in de dierentuin aan toe gaat. Een willekeurige donderdagochtend loop ik een rondje door de dierentuin. Ja dat doe ik wel vaker, maar even een voorbeeldje. In de kinderboerderij waren geen levende kuikens meer aanwezig. Een laag van 12 cm dode vastgekoekte kadavertjes voorzien van een laag vliegen en met de aanwezigheid van een enorme niet aangename geur was wat ik er aantrof. De wandeling ging verder langs de rolstaartbeer. Deze verblijft bij een boskonijn, een paar cavia’s en twee duiven. Nou ja…verbleef. Hij heeft namelijk de twee duiven dood gebeten. Eenmaal langs de slangen gekomen is er weer een terrarium meer leeg. En bij de Anaconda’s is weer een slang bijgekomen. Ja die hadden we nog niet…. Maar het klopt, de oudere zullen binnenkort wel dood gaan. Dan kom je bij de kaaimannen, daar zitten er veel te veel in een plasje water. Eentje lag dan ook op z’n kop. Sorry ik ga hiermee ophouden, dadelijk wil niemand meer de zoo bezoeken.
Trouwens… ik liep over het pad in de dierentuin en ik struikelde bijna over een hele mooie slang. Ik kon hem gelukkig nog net ontwijken, anders zal hij me wel gebeten hebben.
Als je ’s morgens door de dierentuin loopt kun je ook aangevallen worden door wilde apen. Ze zijn best brutaal en pakken je eten zonder te vragen af. Toch maar goed dat ik tegen Rabiës ben ingeënt.
Alle mensen praten zo negatief over de dierentuin. Vele willen niet meer helpen en zeggen liever geen geld in een bodemloze put te gooien.
Het klinkt allemaal wel negatief, maar ik kan het nog wel aan hoor. Soms komt het wel voor dat ik er aan kom en zoiets heb van…ik ben weer weg.
Dat heeft de dierenarts ook. Ze komt een keer in de maand, maakt een rapport op. Vervolgens wordt er helemaal niks mee gedaan. Medicijnen die ze krijgen van de dierenarts, worden niet eens opgehaald. Beetje jammer allemaal.

Emmely en ik gingen dinsdag ‘rosmantisch’ dineren aan de waterkant. Tussen de ratten, had eigenlijk wel iets. We aten rijst met bruine bonen, vlees en een grote vissige vis. (lekkere combi hè, is wat als je niet kunt kiezen)

Vrijdag ben ik vertrokken naar de steenbakkerijstraat. Het is er best gezellig. Ik heb een mooie kamer en moet wel even wennen aan de herrie, zoals al het getoeter. Maar je loopt je huis uit en kunt gaan shoppen.

Vrijdagavond hebben we de verjaardag van Yvonne gevierd. Dit was bij kinderhuis Saron, waar Bodine en Emmely wonen. Gezellig met DJ en rummige rumcola.

Zaterdag zijn we na een hele dag niks gedaan te hebben, naar de Bakra Kerstparty geweest. Dit was in het Golden Tulip hotel. Gezellig met eten, drinken en karaoke. Alle Hollanders bij elkaar.

Hierna wilden we naar Starzz, maar daar stond zo’n mega rij. We zijn maar naar het casino gegaan. Ojee, dat was voor herhaling vatbaar. Het was leuk, we hebben veel winst gehad. Ja gehad, uiteindelijk met een klein verlies naar huis gegaan. Maar dan heb je voor 12 euro wel de hele nacht lol gehad. En drankjes natuurlijk. Whisky, vond ik wel sjiek staan. Alleen vond ik het niet echt lekker.

Mijn eigenlijke begeleider, oud-directeur, heeft een nieuwe internetmogelijkheid aangeboden. (sorry, ik spring echt van de hak op de tak)
Hij vond het zijn ‘schuld’ dat ik stage loop bij de dierentuin en wilde me nog wel helpen. Nu internet ik dus gewoon midden in een elektronica winkel in de stad. Beetje niet fijn tussen de rotzooi van de reparatieafdeling, maar ja.

By the way, de meeste stagiaires hier klagen erover dat er bijna geen werk voor ze is.

By the way II, de hit in Suriname is Footsprints van TOK. Echt een leuk nummer.

Nou, zo hebben jullie een beetje een doorsnee week van mij. Vergeet ik alleen de roti dag, ´s middags roti, ´s avonds roti, echt lekker.

Ik wil jullie allemaal een hele fijne Kerst wensen en alvast het allerbeste voor het nieuwe jaar!!

Ook wil ik degene die denken dat de post niet helemaal betrouwbaar is gerust stellen. Het meeste wat jullie opsturen, komt wel aan. Het is natuurlijk niet verplicht, maar wel leuk. HaHa
Ik heb in anderhalve maand al twee kaarten mogen ontvangen. Andere stagiaires kunnen hun hele kamer behangen met kaarten. Nee hoor, ik vind het helemaal niet erg. En ik hoop dat jullie fanatiek blijven berichten en mailen.

Vele groeten en een hele fijne kerstvakantie, voor degene die dat hebben. (ik natuurlijk niet…)

Hoogachtend,

Dhr. P.A.S. de Vreeze
Steenbakkerijstraat 50
Paramaribo, Suriname
00597-8756359

• 19 December 2005 - 19:08

Laura:

Cool dat je nu ons ook van de surinaamse hitlijsten op de hoogte houdt, kan ik me daar ook eens in verdiepen!
    x Laura

• 20 December 2005 - 09:45

Willeke:

Ha pimmie,
    hier weer even een berichtje van mij. Zeg, ik dacht dat ik in zuidafrika op moest gaan passen voor de donkere mannen, maar ik zie wel dat jij ook goed uit moet kijken voor de vrouwen daar.. haha, wel grappig.. hoop dat het wel goed is afgelopen.. leuk om te lezen hoe zo'n week er bij jou nu uit ziet, bij ons gaat het natuurlijk allemaal gewoon door nu. maargoed voor mij gaat over 5 weekjes het avontuur ook beginnen, dus ben zeer benieuwd :)
    Jij ook een hele fijne kerst en tot hoors..
    Liefs Willeke

• 21 December 2005 - 11:59

Floortje:

Hee Pim! Was gezellig om gisteren even te kletsen! Ik heb daarna nog braaf wat gelezen en ga zo nog eens alles doornemen en dan maar hopen dat het lukt! Je hoort het wel! Succes weer deze week met alles!
    x Floortje

• 21 December 2005 - 17:32

Emmely:

Heey Pim.. zal ik je anders een kaartje sturen?Tot vanavond of morgen!

kus van Sjakie

• 21 December 2005 - 21:01

Kim:

OHOOOOO Pimmie, waarom zeg je dat nou!! Mijn kaartje is al onderweg voordat je zei dat je nooit kaartje krijgt :)
    MAAR iig bedankt voor jouw kaartje!! Super leuk!!

x Kim

• 21 December 2005 - 23:06

Guido:

Hoi Pim,
    Fawaka?
    Hartstikke leuk, die foto van jou en 3 dames met ook nog de beste wensen voor 2006. De ambtswoning van de president Venetiaan komt er ook mooi op. Helemaal rechts is fort Zeelandia aan de suriname rivier, waar D.Bouterse en consort. te keer zijn gegaan.
    Ik hoor al wel van je, het is met de zoo bij jou hetzelfde als te Curacao. Als er geen geld is dan krijgen de beesten ook geen eten, en niemand voelt zich verantwoordelijk of heeft de behoefte er iets aan te doen. Voor jou heeft het geen zin om je kwaad of zo te maken omdat de beesten daar niets mee opschieten en jij met de leiding daar al helemaal niet. Beschouw het als 'n vleugje zuid-Amerikaanse allure, want eigenlijk gaan ze zo ook met elkaar om. Zelfs hele landen. Denk aan Argentinië (Vileda), Chili(Pinochet),
    Peru (Fuji Mori), Colombia(drugsbaronnen-kidnapping),Suriname,(D.Bouterse),Venezuela(Chavez). Als tijdelijke eenling hiertegen vechten is zinloos, maar je leert er wel veel van en veel ervaring doe je op.
    Geniet van de natuur, de bloemen, het palmenwoud schuin achter het huis op je foto. Daarnaast heb je toch veel fun met je 3 meiden. Zijn zij ook stagiaires, en ook bij de zoo werkzaam?
    Let wel 'n beetje op met de uitbraak van je beesten, zoals 'n anaconda(wurgslang)die er plotseling aankomt, en de aapjes die niet zo vriendelijk zijn, maar wel goed kunnen bijten!
    Mijn kaart is onderweg en kun je straks ook bij de andere op je muur bijplakken. In ieder geval PIM wens ik je van harte 'n gezellige Kerst met je vrienden, en 'n goed begin voor het Nieuwe Jaar 2006.

Sterkte,
    Groetjes.

• 22 December 2005 - 09:51

Lucinda:

Hoi,
    Erg leuk jou ervaringen te lezen. Ik heb per februari ook een stage aangeboden gekregen om bij de dierentuin te werken. Nu ik jou ervaringen lees krijg ik wel een beetje de kriebels... Ik zou daar een fundraising moeten organiseren voor een kinderafdeling en het voorgebouw... Wat zou jy mij aanraden?? Ik vind het erg moeilijk... Leer je gauw nieuwe mensen kennen trouwens? Misschien ga ik alleen stage lopen ipv met zn 2'en.. wat ik erg jammer vind..
    Mijn e-mail adres is: lucindavermeulen@hotmail.com
    Graag zou ik een reactie van je krijgen :)
    Groetjes Lucinda

• 22 December 2005 - 10:05

Lucinda:

Hey, nog 1x, :)
    ik zie ineens dat flien, jou huisgenootje is... ze heeft bij mij in de klas gezeten met Leisure Management... Ben erg benieuwd wat zij daar nu doet...aangezien ze dezelfde opleiding als mij doet.. misschien heeft ze een wat betere stageplek voor mij dan de dierentuin waar jy nu zit, en waar ik ook zou moeten stagelopen.....
    Groetjes!! ook aan flien :)

• 23 December 2005 - 17:24

Lein:

Hey Pim! Hoe gaat het? Ben je een beetje bijgekomen van de Bakra-karaoke-kerstparty? De ranja was lekker he? haha, we smsen!
    kus

• 25 December 2005 - 13:20

Pa & Ma En Siets:

Hoi Pim,
    Ook langs deze weg onze beste kerstwensen. We bellen je vandaag nog. Gisteravond kerstdiner bij Dot & Gijs, heerlijk en gezellig. Wel missen we jou aan tafel, maar dat halen we snel in. Nog drie weken en dan gaan wij naar Paramaribo. Vanavond bij Nico en Marinette. Siets is dat nu aan het voorbereiden en is een beetje sjacchi. Van haar een extra knuffel. Vanochtend vroeg een lange wandeling met Sjimmie en Sjonnie naar de posthoornseweg. Prachtig weer en verschillende reetjes gezien. De vrachtwagen is nog niet klaar. De schilder had te weinig verf, is nu met vakantie en komt begin januari terug. In de kamer hangt een mooi schilderij met foto van jou, aangeboden door de HAS. Aardig gebaar!
    Rob wil tijdens ons verblijf in Paramaribo voor jouw dieren zorgen.Dat is dus in goede handen. Hou je taai en vier gezellig kerst op zijn Surinaams. Groet aan Em.
    Liefs pa, ma en Siets

• 27 December 2005 - 11:57

Koen&Floortje:

Hey Bever! Hoi Pim!
    Hoe waren de kerstdagen daar? Ook lekker gegeten? We hebben geen witte kerst gehad, maar vandaag is het ineens wel wit...derde kerstdag telt ook nog wel een beetje he..? Zaterdag hebben we heerlijk gegeten bij Gijs & Dot. Het wordt een traditie, dus volgend jaar ben je er gezellig bij! Zondag ben ik in Breda bij m'n oma geweest en Koen moest werken. Gisteren met z'n allen met de grillplaat en het gourmetstel gegeten in de orangerie. Was allemaal erg leuk, maar we missen je hoor! De batterijen van mijn fototoestel waren leeg, dus ik heb alleen foto's bij Dot gemaakt, de honden komen er nog aan.
    Nog een paar weekjes en dan komt de familie op bezoek, zal vast gezellig zijn! Wij zullen de avonturen vanaf hier volgen! tot snel weer he!
    Liefs Koen & Floortje

• 30 December 2005 - 11:52

Sabine:

Hey Bakra Pim,

Ik ben fan van de Suriname Zoo hoor! Ik hoop dat je echt wat veranderingen aan kunt brengen in de dierentuin, want het is wel triest om te zien hoe de meeste dieren erbij zitten!
    Heb je trouwens al wel eens ruzie gehad met die blaasman? Wat een kutbeest he?

Groetjes je huisgenootje!